Kremlin military tattoo - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu Kremlin military tattoo - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu

Kremlin military tattoo

Door: Fred Wansleeben

Blijf op de hoogte en volg Fred

10 September 2010 | Rusland, Moskou

Dag 43

Kremlin military tattoo

De eerste dag in Moskou was voor mij een verrassing. Vooraf had ik er geen hoge verwachting van. Met Hester en Leon zijn we de Metro ingestapt, terwijl Dafne het nodige werk te doen had. Eerst maar naar het Rode plein en het Kremlin. De eeuwige vlam brand hier ook en de soldaten die er de wacht hielden staan hier ook net zo stil al in de andere Europese steden, indrukwekkend. Op het rode plein werden we verrast door dat er grote tribunes stonden. Die waren er geplaatst voor de Moskouse militaire Taptoe. Zie http://kremlin-military-tattoo.ru/en/about/ Jammer dacht ik dat we dit niet van te voren wisten want kaarten zullen wel niet meer verkrijgbaar zijn……, Hester nam de gok en ging op zoek naar een kassa en Bingo. We konden voor 1000 roebel p.p kaarten kopen.

Daarna zijn we langs de muur van het Kremlin gelopen op zoek naar bekende namen zoals Breznjev en Yury Gagarin de eerste astronaut. En hebben het mausoleum van Lenin bezocht.

Geweldig was die Taptoe. Vergelijkbaar met die van Edinburg in Schotland. Daar is (weet ik uit ervaring) de show min of meer westers georiënteerd. Hier waren de groepen meer oosters. Uit de voormalige deelstaten van de USSR. De show was minstens net zo mooi en spectaculair. Als tweede groep trad een Schotse bagpipe groep op. Mijn avond kon niet meer stuk. Aan het einde, na het fantastische vuurwerk heb ik nog een Schot in zijn kilt aangesproken en hem de complimenten gemaakt voor het optreden van de Schotse band. Zoals je van een Brit kan verwachten gaf hij aan dat hij net zo verrast was door het geweldige publiek hier op het Rode plein.

Na een blinitsa (klein pannenkoekje) zochten we de warmte op van de metro en was deze dag ook weer ten einde.

Dag 44

Klaar voor de herstart.

Hester noemt het de epiloog. Ik deel 4 van de wereldreis. Alles ging vandaag op het gemak. Het ontbijt was overdadig, net als gisteren. Ik bleef in het hotel om jullie allemaal weer van informatie te voorzien. Om twee uur zijn we naar het spoorwegperron gegaan om de motoren op te halen. Ik moet zeggen, het voelt geweldig om weer op de motor te zitten. Dwars door hartje Moskou. Na al die kilometers op de heenweg hadden we alle vier last van ontwenningsverschijnselen. De motoren staan nu afgetankt klaar voor de dag van morgen. We gaan dan op weg van Moskou naar Smolensk. De afstand zal zo rond de 400 kilometer liggen.

• 10 September 2010 - 10:51

Teuny:

Hoi Fred weer bedankt voor de leuke reisverhalen.
    Weet je inmiddels de oplossing van het raadsel alen krijgen we dat nog te horen aan het eind van je verslag.Jammer dat jullie nu niet zoveel tijd hebben,omdat er weer gereden moet worden. Ik heb er ook nog een : Hoe heet het balkje tussen de boodschappen bij de super? Daar kun je ook lang mensen mee zoet houden.Aan het einde van de reis zal ik het bekend maken.Ik wens jullie een goede reis en kijk uit naar de volgende verhalen .En doe het rustig aan ,wat je ziet het met Eef,alds je onvoorzichtig wordt.Groet Teuny

• 10 September 2010 - 19:58

Judith:

Hoi Pap,

Veel plezier weer morgen!
    Als je thuis bent zullen we je verjaardag meteen maar vieren. Die hebben we (zoals gewoonlijk = wij zijn dan altijd op vakantie en jij nu toevallig ook) natuurlijk gemist. Ben al druk aan je verjaardags cadeautje bezig, en Daan heeft ook wat moois gemaakt op de peuterspeelzaal!

xxx Judith.

• 11 September 2010 - 06:29

Nico En Erica:

Ha Fred,

Bedankt voor je mooie verslag. Wat een indrukwekkende treinreis maar wel heel lang. Nu weer op de motor en op weg naar Tienhoven. Fijn dat je weer bijna thuis bent van je prachtige avontuur. Doe voorzichtig en we hebben reuze zin in de volgende gespreksgroep. Tot spoedig ziens. Groetjes uit Lexmond.

• 11 September 2010 - 10:08

Anneke En Harry:

Ha Fred,

Fijn dat je alweer bijna thuis bent. Dan kunnen we al die verjaardagen nog even inhalen voordat je naar Amerika moet.

Normaal vind ik het niet zo'n prestatie om op een motor te zitten. Maar bij zulke afstanden begint het toch op een prestatie te lijken. Ik denk dan ook dat je er helemaal klaar voor bent om naar Japan of China te gaan. Gerda is er volgens mij ook al aangewend dat je wat langer weg bent. Dus dat kan het probleem niet zijn.

We zien er naar uit om je weer in het echt te zien en te horen.

Groeten en een voorspoedig laatste 'stukje' toegewenst.

Harry

• 11 September 2010 - 10:45

NicoAT:

Hallo Fred,
    heb je verslag van begin tot eind gevolgd. Wat een avontuur. Ben je nu een echte "reiziger" geworden?
    Ik heb ook nog een vraagje voor je: wat heb je aan bagage meegenomen en had je niet nodig en wat heb je onderweg moeten kopen?
    Groet en voor straks welkom thuis,
    NiCo

• 11 September 2010 - 11:27

Judith:

Hé Harry,
    Breng 'm niet op ideeën!
    Voorlopig moet hij maar even thuis blijven hoor! (Alleen even naar Carolien; vooruit dan maar.)

• 11 September 2010 - 17:17

Henk En Mineke:

Bofkont,op het rode plein een taptoe! Dat hadden wij ook graag meegemaakt toen we in Moskou waren.
    Beetje jaloers? Ja zeker!
    Goede thuisreis,groetjes,
    Henk en Mineke

• 12 September 2010 - 12:57

Jaconella:

Hey Fred,

nog een enkel dagje en dan weer thuis. Leuk hoor want als ik bij Gerda kom is het soms zo leeg achter die computers zijn we niet gewend.
    Vraagje.... wie zal het meest moeten wennen jij of Gerda?
    Nou nog ff genieten!
    Groetjes hoor, auf wiedersehen.

• 12 September 2010 - 15:31

Bert:

hoi Fred,

de laatste kilometers voor de boeg voordat de wereldreiziger weer terug is op vertrouwde grond..
    Goeie reis de laatse dagen!