De Litouwers willen ook wat. - Reisverslag uit Tartu, Estland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu De Litouwers willen ook wat. - Reisverslag uit Tartu, Estland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu

De Litouwers willen ook wat.

Door: Fred Wansleeben

Blijf op de hoogte en volg Fred

27 Juli 2010 | Estland, Tartu

Dag 03

Polen is nat!

Gisteren hebben we een gezellig en lekker welkomstdiner gehad. Dat diner werd ons aangeboden door Ride-on. Het was een beetje netwerken. Waar kom jij vandaan, wat doe jij en hoe was het vandaag tijdens je rit hiernaartoe? Heel gezellig allemaal en al snel kwamen de kaarten, mini laptops en Garmin GPS-en op tafel om de plannen voor de dag van morgen te maken.

Vandaag gaat het dus echt beginnen en ik ben mee gereden met John (KTM) en Cor en Ria op de BMW 1200 GS. John en Cor ken ik al van mijn reis van het vorige jaar naar Stalingrad (Volgograd).

Eerst een stuk over de snelweg en na zo’n 120 km er weer van af. Binnendoor is tenslotte veel leuker. Nu heb ik bij mijn motorclub de Baliebikers te Ameide de naam dat ik niet kan stoppen en als maar wil blijven rijden, echter John en Cor met zijn Ria achterop kunnen er ook wat van. Bij de pomp een versnapering en hup weer verder. Na een paar uur werd het frisser en weer even later nog frisser. De regenbui die dat veroorzaakte trok volgens mij een tijdje met ons mee. Het plastic moest aan. Om een uur of vier hield het regenen op en het werd weer lekker warm. Plastic uit en weer verder. Zo kom je nog eens van je motor af .

Bijna aan het einde van de dag waren we getuigen van de nasleep van een ernstig ongelijk dat enkele minuten eerder plaats had gevonden. Een jonge vrouw was met haar auto van de weg geraakt en over de kop gegaan. Ze was er niet zo goed aan toe, maar er bleken voldoende mensen te zijn om te helpen, dus we trokken verder. Van haar auto was niet veel over en de onderdelen lagen her en der verspreid.

Rond 7 uur arriveerden we in Vilnius

Dag 04

De Litouwers willen ook wat.

Vandaag reed in met Hester op haar Yamaha Tenere en Leon op zijn BMW 1200 GS

Om per motor te reizen heb je een doel nodig. Met vier Baliebikers ging ik twee jaar geleden naar de Noordkaap en toen we er waren zei Krijn. (een Baliebiker); “Kom we gaan maar weer eens op huis aan”. Drie jaar geleden, vraag me niet waarom, reed ik naar Gibraltar en weer terug. Met Gerda een paar jaar ervoor net zo, maar dan naar de poolcirkel. Ook zo’n soort rit. Het gaat nergens over maar je doet het.

De Litouwers hebben dat in de gaten en zijn op zoek gegaan of zij ook zo een doel hadden. En ja hoor, net iets ten noorden van Vilnius blijkt het geografisch middelpunt van Europa te liggen. Volgens mij draaien de oude Sovjet bazen zoals Groetzsjof en Breznjev zich in hun graf om bij de gedachten dat hun satellietstaat van het oude CCCP imperium, nu op deze manier hun best doen om bij het kapitalistisch Europa te horen.

Maar het werk wel. We maakten er onze foto’s en brachten een bezoekje aan het informatiecentrum.

De foto's op de weg zijn gemaakt door Hester met een helmcamera. Een echt hebbedingetje :-) De camera bedoel ik!

Verder ging het. Leon had op een conventionele manier de route gemaakt, namelijk met de landkaart op de tanktas. Niks een route uitrijden die je GPS uitspuugt, maar een weg kiezen en na verloop van tijd op nieuw de kaart erbij en verder trekken. Het leverde een geweldige dag op met daar in ongeveer vijfenzeventig kilometer onverharde weg. De ultieme test voor de vele kilometers onverhard die we in Rusland gaan krijgen. Het was even wennen maar na verloop van tijd had ik het gevoel dat het lekker ging. Totdat we een jongenman op zijn motor met er achterop, waarschijnlijk zijn zusje, in korte broek, T-shirt en zonder helm met een flinke vaart ons tegemoet kwam. In vergelijk met hem stonden we stil. Rond zeven uur arriveerden we voldaan in Tartu.

  • 28 Juli 2010 - 06:18

    Nico En Erica:

    Ha die Fred,

    Je had wel journalist kunnen worden. Je schrijft echt leuk. Met plezier zullen we je reis volgen, hoor. Doe voorzichtig en geniet ervan.
    Groetjes uit Lexmond.

  • 28 Juli 2010 - 10:18

    Teuny 't Lam:

    Hallo Fred
    Een beetje je verhaal gevolgd.
    Zoals je gezien hebt gisteren Floranne op bezoek gehad.
    Ik wens je morgen vast een fijne verjaardag toe.
    40 jaar geleden waren we in Valkenburg en op de Cauwbergdat waren andere tijden en nu op je moter door Polen of ben je inmiddels al in Rusland?
    Groet Teuny

  • 28 Juli 2010 - 10:40

    Arie:

    Schitterend Fred! Een fraai reisverslag en prima foto's. Zo beleven we de rit helemaal mee. Ga a.u.b. daar mee door.
    Destijds heb jij me gek gemaakt voor een Garmin; sinds gisteren heb ik de GPSmap60csx in bezit. De mogelijkheden zijn gigantisch; goed voor vele uren studie.
    Tot spoedig.

  • 28 Juli 2010 - 14:46

    Oma:

    Hallo Fred
    VanHarte Gefeliciteerd
    met je verjaardag.Ik zal morgen aan je danken.
    Groetjes tot kijk!

  • 28 Juli 2010 - 16:55

    Henk En Mineke:

    Hoi Fred,
    Leuk om je verslagen te lezen,boeiend!
    Morgen jarig,dus van harte en nog vele (motor)jaren gewenst!
    Groet uit Hollandscheveld

  • 28 Juli 2010 - 18:11

    Verhoefjes:

    Hallo Fred,

    Hier vanuit de Heicopperweg een groet.
    Leuk hoor heel ver weg en toch dichtbij.
    de Verhoefjes

  • 28 Juli 2010 - 20:20

    Verhoefjes:

    Hi Fred

    GEFELICITEERD met je verjaardag, neem maar zo,n
    lekkere russische wodka
    van ons....Proost!

    Groetjes jaap jaconella
    jan-willem en jaap-jan

  • 28 Juli 2010 - 21:13

    Gerda En Carolien:

    Lieve Fred, Van harte geeliciteerd met jouw verjaardag van je vrouw en dochter uit Praag.eet maar een lekker gebakje om het te vieren dan doen wij dat ook.Het schiet al lekker op, nog maar ruim zes weken en dan ben je al weer terug!!!!!!! Liefs van gerda en carolien.xxx

  • 28 Juli 2010 - 22:42

    Aad V.d Wollenberg:

    He maatje,van harte gefeliciteerd met je verjaardag......ik kan je nu geen zoenen geven maar die krijg je wel als je terug bent.
    Leuk trouwens die verslagen en foto's.
    Ik hoop dat je veel plezier beleeft met deze trip en ik wens je veel veilige kilometers.
    Een fijne dag gewenst uit
    Heenvliet.
    Groetjes Aad.

  • 29 Juli 2010 - 05:10

    Mats Eertink:

    Ik ben nu bij Oma en Opa in Lochem.
    Ik heb jouw website gezien
    en vind het wel spannend.
    Zeker vandaag is een speciale dag.
    Daarom van harte gefeliciteerd, ook namens Oma en Opa met je 62e verjaardag.
    succes en een behouden vaart!


  • 29 Juli 2010 - 07:54

    Aadje:

    VAN HARTE GEFELICITEERD FREDJE !!!! Van je (oud) collega's van Crezee !!!

    Groet uit regenachtig Meerkerk.

  • 29 Juli 2010 - 09:32

    Marriete En Floranne:

    Hoi Fred

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Geniet van je reis! De reisverslagen zijn erg leuk om te lezen dus ga zo door met schrijven...

    Groetjes Marriete en Wim
    En een verjaardags kus van Floranne.

  • 29 Juli 2010 - 13:33

    Simon En Corry:

    Hallo Fred, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. We volgen je op je reis via internet.
    Leuk om te lezen. Wij gaan de 5e aug. 5 dagen naar Engeland. Iets minder ver, maar ook erg leuk. Het beste van
    Simon en Corry van de Baliebikers

  • 29 Juli 2010 - 14:15

    Teuny't Lam:

    Hoi Fred
    Je kunt wel zien (niet lezen), dat je reis begonnen is .Er is geen verhaal meer,of ben vandaag te druk met je verjaardag?Heb je al gebak gegeten of zijn jullie de bakkers voorbij gereden en zitten jullie aan de Wodka of ander brauwsel van Pools of Russisch eigen stook.Ik wens je nog een goede avond toe met felicitatie ! Maak er maar een mooie foto van voor het nageslacht.
    Ik wens je weer een mooie reis morgen en ik volg de route.Groet en een verjaardagszoen Teuny

  • 29 Juli 2010 - 16:39

    Van Dijkjes:

    hallo fred

    gefeliciteerd met je verjaardag ik denk dat ik vanavond en taartje ga eten bij oma verhoef mmm dat wort smullen femken ook al wat gestuurt ik al wel hoor dit is de derde keer al
    zit je al in polen of zit je al in rus land ik vin het leuk om je reis verslag te lezen

    dikken klapzoen floranne

    dddddoooooooooiiiiiiiii

  • 29 Juli 2010 - 16:42

    Floor En Eef:

    Hoera..Hoera..Hoera..

    Hé jarige Fred,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Leuke verhalen hoor een fijne reis verder!

    Groetjes Floor en Eef

  • 29 Juli 2010 - 18:36

    Ben Van Boom:

    Fredje.....vriend!

    Van harte hoor en nog vele jaren.....heel erg leuk om je verhalen te lezen.....erg onderhoudend !

    Voorzichtig aan en ik blijf je volgen,

    Ben

  • 29 Juli 2010 - 19:24

    Milco:

    Hoi Fred,

    Natuurlijk van harte!
    We gaan je hier ook zeker volgen, hopelijk ben je in de gelegenheid regelmatig iets te posten, zelfs van achter mijn bureau is het al spannend. Wat een reis, wat een avontuur!

    Succes,
    Milco

  • 29 Juli 2010 - 21:06

    Bert:

    Hoi Fred,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad, nog tijd gehad voor een verjaardagsborrel?
    Oja...ik mis tot nu toe foto's van vliegvelden ;-)

  • 29 Juli 2010 - 21:23

    Ercan Ozpinar:

    Hoi Fred,

    Ik volg je ook hoor, ik wens je hele veilige kilomters toe. Het ziet er allemaal indrukwekkend uit zo een lange reis op de motor.

    Groetjes en gefeliciteerd met je verjaardag..

    Ercan

  • 30 Juli 2010 - 13:39

    Henk:

    Hoi Fred , nog gefeliciteerd met je verjaardag ,
    Netty en ik volgen je verhalen ook

    groet en goede reis verder.

    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

waarbenje.nu is geopend voor toekomstige en voorbije reizen.

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 96969

Voorgaande reizen:

24 Juli 2010 - 15 September 2010

De langste weg

Landen bezocht: