Are you woman? - Reisverslag uit Chita, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu Are you woman? - Reisverslag uit Chita, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu

Are you woman?

Door: Fred Wansleeben

Blijf op de hoogte en volg Fred

20 Augustus 2010 | Rusland, Chita

Dag 23

Are you woman?

Vanochtend vertrokken we met een dubbel gevoel. Enerzijds trekken we na de motorloze dagen op Ol’khon en Irkutsk weer verder en anderzijds verlaten we Cor, Ria, John en de onfortuinlijke Ruud. Met vier, Dafne, Hester, Leon en ik gaan we eerst naar een motorgarage omdat daar de motor van Dafne in reparatie is. De berichten zijn hoopvol. Dafne hoorde al een dag of tien een vreemd tokkelend geluid in haar motor. De monteur van deze garage dacht dat hij het defect had gevonden. Wel kostte het nog wel twee uur eer de reparatie klaar zou zijn. Hester en ik besloten alvast te gaan. De reis ging over een nieuwe motorweg namelijk de M55 van Irkutsk naar Chita en is 1100 km lang. We trokken over bergpassen rond de 900 meter en aan de andere kant hadden we een geweldig mooi uitzicht over het Baikalmeer. We stopten en schoten onze plaatjes en roken de gerookte vis die er langs de weg wordt verkocht. Het was nog te vroeg. Maar later maakte we het goed. Een gezellige vrouw met een gebit vol goud verkocht ons twee heerlijke gerookte visjes voor 50 roebel ’t stuk. Later nodigde ze ons uit om haar moestuin te bekijken en haar Doom (huis), van een afstandje. Ze had het denk ik goed voor elkaar.

Bij het binnen rijden van de stad Ulan Ude werden we voor het eerst aangehouden door de politie. Streng vroeg hij naar de documenten, maar het ijs was al snel gebroken toen hij in de gaten kreeg dat we uit Golandia kwamen en naar Vladivostok zouden gaan. De teksten op mijn koffers lieten beide politieagenten grijnzen van oor tot oor. Tijdens de controle zag de diender dat Hester een vrouw is. Met een beetje ongeloof vroeg hij, Are you women? Hester antwoorde Yes I’m. Ik kon het niet nalaten en deed er een schepje boven op. Met… Are you?????. We kregen de papieren van Alexai, want zo heet die politieagent terug en mochten verder.

Dag 24

Het venijn zit in de staart

Van Ulan Ude naar Chita de stad waar ik nu zit is een behoorlijke afstand. Namelijk 650 kilometers. Het vertrek was om half negen en we besloten flink door te rijden. Nee, niet in snelheid maar in rij uren. Zo om de 150 kilometer hadden we een stop gepland. De eerste bij een benzinepomp. Natuurlijk gelijk weer aanspraak en ik kreeg zelfs twee flesjes Ice tea aangeboden. De man was erg enthousiast van onze reis.

De weg werd steeds rustiger. Er lagen wel wat dorpjes links en rechts van de M55, maar verkeer was er bijna niet. Ook blijkt er niet veel meer te transporteren. Nauwelijks nog vrachtwagens. Nadat we een pomp hadden gemist had ik mijn extra 2 liter jerrycan weer nodig en het spande er om of Hester en Dafne de pomp zouden halen. Leon heeft 33 liter bij zich dus die had nergens last van.

Aan het einde van de dag, zo rond 5 uur stak er een flinke noordenwind op. Die hadden we precies van opzij. Ongeveer 50 kilometers lang hingen we in de wind. Lastig rijden.

De tijd hikte weer en we zijn weer een uur kwijt. Het tijdverschil met Nederland is nu 8 uur.

  • 20 Augustus 2010 - 15:00

    Ruud:

    Fred je maakt me jaloers me zulke verhalen en foto's. Baal als een stekker dat ik er niet meer bij ben.

    Het is hier nu middernacht in Irkutsk en ik wacht met smart op een email met de details van mijn terugreis.
    Zoals je inmiddels wel gehoord zult hebben, is ook mijn kuitbeen gebroken... en zit ik nu tot halverwege mijn bovenbeen in het gips.

    Blijf schrijven en hou me op de hoogte van jullie belevenissen en denk onderweg nog eens aan mij.

    GrR

  • 20 Augustus 2010 - 15:44

    Bert:

    Hoi Fred,
    da's weer wat anders dan een hollandse haringkar!

    @Ruud: jammer dat je de reis hebt moeten afbreken. Ik wens je een voorspoedig herstel en een goede reis terug naar Nederland.

  • 20 Augustus 2010 - 22:27

    Aad Vd W:

    Wat een trip Fredje....
    Ik blijf jullie volgen.
    Ben benieuwd wat er met de motor van Dafne aan de hand was.Hoop dat ie weer 100% is.
    p.s.Neem voor mij zo'n vissie mee.
    Groet Aad.

  • 21 Augustus 2010 - 08:05

    Teuny't Lam:

    Ik wens jullie weer een goede reis en maak maar weer een mooi verhaal.
    Ik zag dat m'n vorige op de verkeerde plek is gekomen,maar kijk maar bij Oh'klon.Morgen gaik afscheid nemen van Carolie en dan is het echt zover.Hoorde dat ze al een onderkomen gevonden heeft en dat het er mooi uitziet.Groet Teuny

  • 22 Augustus 2010 - 09:02

    Floranne:

    hoi fred

    lekker visie gegeten?
    carolien gaat vandaag afscheid nemen
    ik ga vandaag naar jou hius gezeleg hoor


  • 22 Augustus 2010 - 20:27

    Carolien:

    Hoi Pap,

    Morgen vlieg ik naar Durham, dan gaat het echt gebeuren!

    Mama, Judith, Oma, Teuny, Florianne en Jaconella gaan me wegbrengen naar Schiphol.

    Nog veel plezier in Rustland (zo noemt Daan het :) ) en tot de Kerst.

    Groetjes Carolien.


  • 23 Augustus 2010 - 15:40

    Ben Van Boom:

    Hoi Fred,

    Wat rijden jullie toch door een boeiend landschap!

    Wat een pech voor Ruud, ik hoop dat hij inmiddels weer thuis is....al zal dat tandenknarsend zijn.

    Groetjes,
    Ben

  • 23 Augustus 2010 - 20:15

    Marriete:

    Hoi Fred,

    We blijven je volgen, is erg leuk met de verhalen die je schrijft over wat je meemaakt en ziet onderweg!
    Volgens ons beleef je een super reis!
    Doe voorzichtig en wachten weer op je volgende verhaal!

    Groetjes van Marriete, Wim en Floranne

  • 24 Augustus 2010 - 15:18

    Uco:

    Hi Fred,
    heb na mijn vakanties en andere beslommeringen eindelijk tijd je reisverslagen te lezen. En ik moet zeggen, het leest als een spannend jongensboek.
    Ondanks alle primitieve toestanden en, in ieder geval wat mij betreft, enorme afstanden, heb ik wel de indruk dat je je best vermaakt! Lijkt me ook wel wat, zo'n tochtje. Maar dan iets minder ver!
    Verheug me erop je over een tijdje weer eens te zien, na zo'n 35 jaar !!!!

  • 25 Augustus 2010 - 18:41

    Henk En Mineke:

    Dag Fred,
    Ook de complimenten van ons voor de mooie verhalen die maar blijven komen.Kun je na de terugkomst in Nederland eens een "lezing" voor geinteresseerden houden?
    Wij zouden het heel leuk vinden en melden ons bij deze vast aan!
    Groeten en geniet ze .

  • 25 Augustus 2010 - 21:45

    Henk En Mineke:

    p.s
    Voor alle duidelijkheid:
    de lezing niet in plaats van de boeiende internetverhalen die hopelijk nog komen maar als extraatje,zoals de kers op de taart.
    Het is natuurlijk een vraag,voel je niet verplicht!
    Nogmaals groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

waarbenje.nu is geopend voor toekomstige en voorbije reizen.

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 96959

Voorgaande reizen:

24 Juli 2010 - 15 September 2010

De langste weg

Landen bezocht: