Dinsdag wasdag - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu Dinsdag wasdag - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu

Dinsdag wasdag

Door: Fred Wansleeben

Blijf op de hoogte en volg Fred

10 Augustus 2010 | Rusland, Novosibirsk

Dag 16

Dinsdag wasdag

Mensen die me goed kennen zullen verrast zijn. Vandaag is het rustdag en die gebruik ik voor klusjes en……. de was. Zelfs mijn motorpak moest er aan geloven.

Toen ik mijn koffers inpakte voor deze reis had voor mezelf al de conclusie getrokken dat ik onderweg mijn kleding zou moeten wassen. Immers voor vijftig dagen kleding meenemen gaat niet en met minder kleding de hele reis afleggen zouden mijn medereizigers niet accepteren. In ieder geval zouden ze me gaan mijden en mogelijk zelfs in afzondering plaatsen. Er ging dus een flacon vloeibaar wasmiddel van het Kruidvat mee in de koffer.

In Yekaterinaburg, een dag of vier geleden, had ik een zak vuile was van tien dagen bij de receptie aan de wasserij meegegeven. Gemakkelijk en vlot en vooral netjes schoon werd de was enkele uren later op mijn kamer afgeleverd. Dat is gemakkelijk en dat houden we er in dacht ik. Tot ik de volgende morgen bij het uitchecken van het hotel de rekening gepresenteerd kreeg. Het gebruikte flesje mineraalwater uit de minibar koste me 40 roebel en de was …..1400 roebel. Grofweg gedeeld door veertig is dat toch wel 35 euro. Westerse prijzen dus. Voor de 1400 roebel kan ik toch mooi vier keer tanken dat is ruim 1000 kilometer.

Nee, nu moest het anders. Vandaag heb ik dus toch maar zelf de was gedaan. Inclusief mijn motorpak.Na een uurtje wassen en schrobben hing de was, spik en span in het raamkozijn van mijn kamer op de dertiende verdieping van het hotel.

Dan de tweede klus.

Bij een check van de ketting en bandenspanning kwamen we er een dag of vier geleden achter dat mijn achterband scheuren vertoonde. Omdat er op dat moment zo’n 5000 km mee gereden was, deed me dat besluiten het “probleem” met me mee te nemen. Daar mijn reserve band gelijktijdig is gekocht, was het me niet duidelijk of de scheuren zijn ontstaan door de te lage bandenspanning (1.8 bar) of mogelijk een fout in de band. Met elkaar kwamen we er ook niet uit wat de precieze oorzaak is.

Nu zijn we weer een paar duizend kilometer verder en het is tijd om de band te verwisselen. Als er in de nieuwe band ook weer scheuren ontstaan, dan zijn we inmiddels al weer in Moskou en kan ik daar misschien een nieuwe band kopen.

Gisteren bood Joris me spontaan aan om samen de achterband te verwisselen. Joris had al eerder de lekke band van John gerepareerd, dus nam ik dat aanbod graag aan. Rond half negen stonden we buiten, terwijl Cor ook meehielp. Wiel er uit na een uur stond de motor weer kant en klaar met een gesmeerde ketting op me te wachten voor de dag van morgen.

Joris, Cor en de anderen die met raad en daad bijstonden, hartelijk dank.

  • 10 Augustus 2010 - 10:16

    Arie:

    Kijk, nu Gerda weet dat je wel degelijk kunt wassen mag je het waarschijnlijk de komende 40 jaar thuis ook gaan doen....

  • 10 Augustus 2010 - 12:22

    Daan En Oma:

    Goed gedaan opa!Je kan heel goed wassen hebben wij gezien op de foto. Groetjes en kusjes van daan en oma gerda.

  • 10 Augustus 2010 - 15:22

    Ben Van Boom:

    Fred...vriend....

    Heb je die jongens weer voor je laten werken met die band??

    Ik weet waarom jij zoveel vrienden hebt! ....je mocht ze eens nodig hebben :-)

    Blijf het voorzichtig aan doen.

    Je verhalen zijn reuze leuk om te volgen!

    groetjes,
    Ben

  • 10 Augustus 2010 - 16:06

    Bert:

    hoi Fred,

    hoe verder van huis.... hoe meer klussen jezelf moet doen. Zo te zien hebben jullie een mobiele garage bij je inclusief mensen die er verstand van hebben.
    Ja zuinige hollanders he.... als het gemak te duur is dan toch maar zelf de was doen ;-)

  • 10 Augustus 2010 - 19:58

    Nico En Erica:

    Nou, nou, een hoop verslagen tegelijk en leuk om te lezen. Als we het goed begrijpen is het daar nu wat minder heet. Er zijn nog wel veel bosbranden maar daar zijn jullie nu al ver vandaan, toch?
    En Fred, wat zal Gerda trots op je zijn dat je zelf de was hebt gedaan.
    Goede reis en tot de volgende keer. Groetjes, Nico en Erica

  • 10 Augustus 2010 - 20:35

    Ferry:

    Jammer dat er om zo'n betrouwbare motor van die onbetrouwbare bandjes zitten, voor de rest heb je het prima naar je zin zo te zien. Keep on rolling en de groeten uit Termeij

  • 10 Augustus 2010 - 23:18

    Aad En Jacqueline:

    Toppie toppie......
    Fred die zijn eigen was doet.Als je de volgende keer mijn was doet ga ik ook mee.Ik hoop dat je band Ameide haalt want die is niet zo makkelijk te verkrijgen als een meloen.Misschien wat meer wind in de band?
    Verder een goede reis gewenst.
    Groetjes uit Heenvliet.

  • 11 Augustus 2010 - 13:15

    Cor Wansleeben:

    Hoi broertje, !
    Je bent nu zover weg dat ik het niet meer helemmal bevatten kan !
    Gisteren ben ik met Milco, Paula en Esben wezen zeilen op het Bergumermeer.(Friesland!)We hebben veel over je verslagen gesproken.
    We hopen nog veel meer te mogen horen !
    CBW

  • 12 Augustus 2010 - 11:59

    Teuny:


    Hallo Fred
    Ruim Een en dertig jaar geleden heb ik je ook al eens zien wassen op een camping, maar volgens mij werd het toen gauw overgenomen door de dames. De dames van 'NU', zijn wat mondiger geworden.Zo te zien aan je waswater was het wel nodig.Zitten jullie inmiddels alweer in de smog,of nu in de regen ,want hoe verder naar het oosten wordt het weer er niet beter op,want smog en hitte lijkt me erg ,maar regen en modder idem dito.
    Maar avondtuurlijk natuurlijk!!!!
    Is de natuur verder ook nog mooi,of zien jullie daar als motormuizen weinig van? Groet en tot je volgende verhalen.Teuny

  • 12 Augustus 2010 - 20:33

    Bert Teeuw:

    Wij raken verslaaft aan je verhalen. Bert is toch wel een beetje jaloers op je. Wij gaan nu zelf met vakantie, maar lezen je verhalen daarna nog graag terug.Groetjes van Bert en Riky

  • 13 Augustus 2010 - 10:21

    Louis En Janny:

    Dag Fred,

    Wij zijn net terug van onze vakantie in Frankrijk en hebben vanmorgen je reisverslag gelezen, foto's bekeken enz. Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Het is bijzonder leuk om je reisverslag te lezen.
    Wij hopen dat je nog veel plezier beleefd aan deze geweldige motortrip.
    Ik probeer binnenkort in den Balie middels de beamer je verslag te tonen. Groetjes van ons.

  • 13 Augustus 2010 - 16:40

    Judith:

    Handig spul die tube van kruitvat: gebruik ik ook altijd op vakantie.

    Ik kan me voorstellen dat het inderdaad lekker is om een rustdag te hebben! Even bijtanken. Lekker hoor! Morgen (zaterdag) blijf je weer wat langer ergens toch?

    Geniet er lekker van, en groetjes van ons.

    xxx Judith.

  • 13 Augustus 2010 - 17:53

    Ineke:

    wat een leuk reisverslag en die foto's erbij schitterend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

waarbenje.nu is geopend voor toekomstige en voorbije reizen.

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 96958

Voorgaande reizen:

24 Juli 2010 - 15 September 2010

De langste weg

Landen bezocht: