Op weg naar Tatarstan - Reisverslag uit Kazan’, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu Op weg naar Tatarstan - Reisverslag uit Kazan’, Rusland van Fred Wansleeben - WaarBenJij.nu

Op weg naar Tatarstan

Door: Fred Wansleeben

Blijf op de hoogte en volg Fred

03 Augustus 2010 | Rusland, Kazan’

Eerst voor Floranne

Hoi lieve Floranne ik zag dat je wat geschreven hebt in mijn dagboek. Dat vind ik heel leuk. Zo zie je maar dat we toch met elkaar kunnen praten terwijl ik zo ver weg ben en jij thuis bij mama, Wim en oma. Het duurt nog een hele tijd voordat ik weer thuis ben. Ik heb gezien dat Femke en Daan ook weer thuis zijn van vakantie. Ik verlang nu al weer naar jullie

Groetjes Fred kroket

Een nu voor de rest van de familie en vrienden.

Ik ben blij met al jullie reacties en felicitaties voor mijn verjaardag. Leuk om op deze manier te communiceren. Ik denk aan jullie op mijn reis naar het oosten. Het blijkt dat mijn mobiel geen SMS/jes kan versturen. Ik haat dat ding. Ik kan overigens wel SMS/jes ontvangen. Ik zou zeggen blijf ze maar sturen.

Groetjes
Fred

Dag 08

Een eerste ontmoeting.

Na het ontbijt in Tver, een niet zo groot provinciestadje net boven Moskou, vertrokken we in twee groepen. Eerst maar weer een stuk snelweg, maar daar had geloof ik niemand zin in. De avond ervoor hadden we het een en ander in de routeplannen gezet. Zo na een uur ging het linksom met een grote boog om Moskou. Het was op de snelweg pittig druk door alle vrachtauto’s. Eenmaal op de secundaire wegen werd het gelijk een stuk rustiger en vooral prettiger om te rijden.

Halverwege lag een stad met daar in een Kremlin. Ik moet nog eens uitzoeken wat het precies is. Voor mij had het iets in zich van een kerk maar ook een klooster. Erg de moeite waard al was het wel warm.

Later die dag hadden we een ontmoeting met een vrouw, terwijl we in een stad een meloen kochten, om wat ander vocht binnen te krijgen dan water. Zoals gewoonlijk trekken onze motoren direct mensen aan die van alles aan je vragen. Zo ook een wat oudere vrouw. Ze sloeg bijna op tilt van enthousiasme toen ze in de gaten kreeg dat we van uit Nederland naar Vladivostok op weg waren. “Wacht even” zei ze vast in het Russisch en ze rende weg. We hadden er schik om en terwijl we onze meloen aan het opeten waren kwam ze weer terug met een pannetje met daarin een gebakken ei en een pot augurken en wel 4 broden, allemaal voor ons. Weer was ze weg en later kwam ze met een tas vol fotolijsten en andere dingen aanzetten. We hebben haar vriendelijk bedankt al was het maar omdat we het simpelweg niet konden meenemen.

Dag 09

Smok

Gisteren maar, zeker vandaag zijn we geconfronteerd met de warmte en droogte en de daarbij kansen op bosbranden. Die bosbranden heb ik niet gezien maar wel een grijze deken van smok. Het werd steeds erger en op een gegeven moment kon je nog maar een kilometer ver kijken. Ik kreeg er ook wat last van in mijn ogen.

De rit van vandaag ging van Suzdal naar Nizni Nosgarof. Ook een geweldige stad in Suzdal trouwens. Er blijken weer veel Kremlins te zijn. Het is daarom jammer dat we geen tijd hebben om die stad verder te bezoeken. We waren nog maar net onderweg en we linksaf sloegen, omdat we dachten dat het een mooiere weg zou zijn. De weg kreeg een wat slecht wegdek en werd ook smaller. Links, rechts en we kregen het gevoel dat we verdwaalden. Een vrouw kwam uit een van die oude houten huisjes waar we er zoveel van zagen en sprak in het Russisch en wees ons links af. Terwijl we die weggetje inreden riep ze nog wat. Het leek op “alleen is de brug weg”. Daar stonden we voor een kapotte brug, dus maar weer terug.

Onderweg hier naartoe zijn we door Dzjirdzjin gereden. Jelle Brandt Corstius maakte er voor de VPRO een reportage over in zijn serie Van Moskou to Moermansk. Dat gebied is bekend omdat het de meest vervuilde streek is van Rusland . Eertijds hadden ze hier gifgas fabrieken. Tegenwoordig, heb ik me laten vertellen dat die fabrieken zijn vervangen door haarlakfabrieken. (vraagje voor Florianne, wat is het verschil) Die fabrieken hebben we wel zien staan, maar door de smok en omdat het zondag was hebben we geen extra vervuiling kunnen waarnemen. Gelukkig maar.

Dag 10

Opweg naar Tatarstan

Deze dag stond in het teken van de bosbranden die momenteel delen rond Moskou en verder naar het oosten teisteren. Maak je vooral geen zorgen want we hebben die branden niet gezien. Wel de gevolgen er van. Naar het oosten rijdend rijden we al twee dagen in de smok. De rook slaat neer en vormt een grijze deken over het land. Tel daar bij op de uitlaadgassen zoals vanochtend in Nizny Novgorod en het is kompleet. Gisteren en vandaag hebben we ruim 300 km in die rook gereden.

Later werd het wat beter en we beginnen onze draai te vinden. In een magazine, een soort winkel van sinkel hebben (dit keer Dafne en ik) een halfje brood met beleg voor de lunch.

Later hield de geasfalteerde weg op en veranderde in een karrenspoor totdat we weer op de M7 zaten, de doorgaande weg naar het oosten in de richting van Tatarstan.

  • 03 Augustus 2010 - 09:40

    Arie:

    Beste Fred, Wat een prachtig reisverslag weer! Blijf ze schrijven; ik wist niet dat je zo beeldend kon schrijven. Het wordt zéér gewaardeerd. Ik heb ff gekeken in Google Maps en die vond Tatarstan meteen. Er zijn zelfs al legio foto's van die buurt in Maps gezet. De auto van Google Streetview is nog niet langs gekomen. (grapje!) Als ik een ruwe schatting maak hebben jullie er 22% opzitten; maar het kan zijn dat de (platte) kaart op de Toshiba erg vertekent.
    Heel boeiend dat het jullie lukt om internet verbindingen te vinden en de foto's op te sturen. Je hebt vast een pc in je bagage.
    Mogen jullie overal rijden waar je wilt? Dan is de USSR toch leuk veranderd.
    H. groet,
    Arie

  • 03 Augustus 2010 - 11:29

    Teuny:

    Hallo Fred
    Je reisverslag gelezen.
    Iedere dag weer nieuw spannende verhalen.Jammer van de smok( of is het smog of smoke ?) Ik heb geen zin het woordenboek erbij te halen.Zojuist ging mobiel en was het Carolien,met de vraag:"Of ik meega High The-en",dus wij vermaken ons hier ook.
    Jelle Brandts Corstius heeft weer een nieuw programma op de zondagavond,"Zomergasten"
    Kun je op uitzending gemist bekijken of kan dat niet op je laptop.Waarschijnlijk kom je tijd en slaap te kort,want het zal wel s'morgens vroeg vertrekken zijn.Groet Teuny

  • 03 Augustus 2010 - 12:13

    Bert:

    hoi Fred,

    Mis je de kroketten al een beetje of heb je daar een russische variant van?
    Alle bosbranden (en de gevolgen) zijn niet leuk, dat wordt elke dag brommer en jezelf poetsen ;-) En wat een pech...brug weg! Je begrjpt ik lees je verslagen met veel plezier en ik ik ben benieuwd naar de volgende belevenissen.

    Goeie reis verder!

    Bert.

  • 03 Augustus 2010 - 17:17

    Henk En Mineke:

    Hoi Fred,
    Leuk om de verhalen over Rusland te lezen,het haalt herinneringen op aan onze vakantie in Rusland.
    Wat een mooie foto en een ontroerend gebaar van de vrouw met brood!
    Wij kijken uit naar de volgende verhalen,goede reis verder!
    Groetjes,Henk en Mineke

  • 04 Augustus 2010 - 05:14

    Cor Wansleeben:

    Hoi broertje !

    Wat een schitterende reis !

    Wat een schitterende verhalen !

    Blijf ze schrijven, wij genieten mee !

    Hou je haaks !

    Wansleeben, Lochem.

  • 04 Augustus 2010 - 19:24

    Pavel:

    Hi, ik ben hier per ongeluk belandt. Zocht naar ‘bosbranden rondom Moskou’ en vond deze pagina. Ik ben geboren en “betogen” in voormalige SSSR. Als een jonge treinmachinist heb veel kriskras door gehele land gereden. Was ook liefhebber van mototechniek. Deed lange tijd aan motorcross en mototrial. Zo een reis was altijd een van mijn vele dromen :).
    Als u het heeft al gemerkt, woon ik nu in Nederland. Heb meer dan 15 jaar niet op een motor gezeten. ”Echte” treinen zie een keer in één a twee jaar in het Utrechtse Spoormuseum :).
    U gaat daar nog veel beleven. Het is een prachtige land, nee ik zeg het anders: Het is een prachtig continent. U gaat het helemaal zien. Alle mogelijke kleuren en tinten van de continentale klimaat en natuur. Vooral buiten de stadsgebied.
    Ik wens u nog veel plezierige kilometers en interessante ontmoetingen.
    Veel succes.
    Pavel
    P.S.
    Er wonen verschillende mensen in dit land. Slechteriken zijn altijd meer zichtbaar en opvallender dan gewone mensen, dus ik wil u vragen om beter om zich heen te kijken. Meer aandacht geven aan iets gewoons dan aan iets opvallends. (Ik spreek over mensen natuurlijk :))
    P.P.S.
    Toevallig, heb ik een heeeeeel goed vriend die ook Wansleben heet. Henk Wansleben ter Soest.

  • 04 Augustus 2010 - 19:26

    Pavel:

    Oops, Wansleeben bedoel ik.:)

  • 27 Augustus 2010 - 13:37

    Je Broer:

    Het duurde even maar we moesten het opzoeken !

    Kremlin betekent: SLOT.

    Zoals "Slot" Loevesteyn en ook zoals onze "Ruïne van Brederode" ooit een "slot" geweest moet zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

waarbenje.nu is geopend voor toekomstige en voorbije reizen.

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 794
Totaal aantal bezoekers 96970

Voorgaande reizen:

24 Juli 2010 - 15 September 2010

De langste weg

Landen bezocht: